Wat is Orthomoleculaire voeding?

De term ‘orthomoleculair’ werd voor het eerst gebruikt in 1968, door professor Linus Pauling. Or-tho-mo-le-cu-lair een hele mond vol maar waar staat dat nu eigenlijk voor. Simpel gezegd: voeding voor onze cellen. Wij bestaan uit ontzettend veel cellen. Je kunt je lichaam zien als een huis. Een huis is gebouwd van stenen. Je lichaam is gemaakt van cellen. Om je lichaam goed te laten werken, heb je dus de juiste stenen nodig en die worden gemaakt van de juiste grondstoffen: orthomoleculair voeding! Dit zijn geen speciale sapjes, of repen maar gewoon eiwitten, gezonde vetten en vooral groenten. En niet zo’n klein beetje ook, dat is mijn motto!

We kiezen alleen die voeding die zorgen voor onze cellen en die ontstekingsremmend werkt. Het gevolg is dat we weerstand opbouwen tegen bijvoorbeeld virussen.
We bereiken met een ander voedingspatroon dat de darmflora, darmbacteriën (probiotica) die nuttig werk doen goed functioneert. We gaan deze gezonde darmbacteriën voeden met vezels van groenten (prebiotica). Dit is de bron waar darmbacteriën op groeien en waardoor de zuurgraad van ons lichaam verbetert. Onze weerstand begint in de darmen en communiceert met onze hersenen. De darmen worden niet voor niets ons 2de brein genoemd. Zorgen we goed voor de darmen dan zorgen we er ook voor dat het koppie goed draait.
Daarnaast werken we aan een balans tussen verzadigde en de juiste onverzadigde vetten voor flexibele celwanden. Dit alles doen we zodat we bestand zijn tegen invloeden van buiten zoals virussen en ons goed voelen. We willen onze weerstand verhogen met voeding want daarmee ondersteunen wij ons immuunsysteem.

Je bent dichterbij een gezonder levenspatroon dan je misschien nu zou verwachten. Wat is er nou makkelijker dan meer van iets te gaan eten. Vaak hoor je alleen wat je niet mag eten. Ik ga jou leren wat je allemaal wel mag eten en wat de juiste combinaties zijn!
Orthomoleculair: alles draait om de juiste combinaties zodat vitaminen, mineralen, plantenstoffen, eiwitten, vetten en koolhydraten goed worden opgenomen. De uitdrukking ”je bent wat je eet” kan uitgebreid worden met “je bent wat je opneemt”. Dan pas werk je aan je gezondheid. Met de dagelijkse voeding is er invloed op eigen gezondheid ofwel je kan een stuk eigen verantwoording nemen.

Maar waarom zouden we anders gaan eten dan de generaties voor ons? Waarom zouden we niet het gemak van deze tijd gebruiken en gemaksvoedsel aan onze kinderen voorzetten? Waarom zouden we zelf tijd en aandacht besteden aan voeding terwijl het al kant-en-klaar te koop is bij de groenteboer, slager of supermarkt?
Dat doen we omdat we gezien hebben dat de gezondheid in de afgelopen jaren drastisch is afgenomen. Dat onze kinderen met problemen kampen die voortkomen uit de voeding van deze tijd. Vaak wordt de relatie voeding en gezondheid niet gelegd of wil men dat niet geloven. Bepaalde kenmerken dat de gezondheid achteruit gaat, zijn we inmiddels al als gewoon gaan beschouwen. Maar deze gedragingen, ongemakken en kwalen kwamen niet voor bij onze voorouders die een eenvoudig, natuurlijk oerpatroon hadden. Deze ongemakken horen niet thuis in ons systeem maar zijn veroorzaakt door de leefstijl. De gehele leefstijl is drastisch verandert en voeding is een onderdeel van de leefstijl.
Veel geïndustrialiseerd voedsel is per definitie ongezond, werken ontstekingen in de hand en zorgen voor vervuiling van ons lichaam. Welke natuurproducten gezond of ongezond zijn, is afhankelijk van ieder persoonlijke verwerkingscapaciteit.
Door de onwetendheid over voeding weg te nemen schept het vele nieuwe gezonde mogelijkheden ofwel er komt een goede en preventieve kijk op voeding en daarmee op de gezondheid nu en in de toekomst.

Op gezondheidsnieuwsradio zijn een aantal interviews met mij te horen, waarin duidelijk wordt hoe ik met voeding de gezondheid beïnvloed.
link naar https://www.gezondheidsnieuwsradio.nl/optimale-orthomoleculaire-voeding/

Link naar www.foodwatch.nl